Czy Twoje CV Cię nie skreśla? Zobacz, które i dlaczego lądują w koszu.


Znalezienie dobrej pracy to sprawa wcale nie prosta. Do tego często sami sobie rzucamy kłody pod nogi. Wiele osób nie wie, na co szczególnie zwracają uwagę osoby odpowiedzialne za rekrutację, czy też bezpośrednio pracodawca. Wiele osób nie wie też, że do swojego CV może wpisać wiele rzeczy, które potrafi, a nie są one wyuczone w żadnej szkole, na żadnym kursie, czy studiach. Często są to umiejętności decydujące o tym, czy się daną pracę dostanie czy też nie, więc nie wiedząc gdzie je wpisać bardzo sobie szkodzimy.


Wiadomo, są profesje i zawody gdzie CV odgrywa drugorzędną rolę, albo w ogóle żadnej. Ale nie jest to większość, więc warto wiedzieć jak napisać je porządnie.

Jeżeli aplikujemy na stanowisko, gdzie za dobór pracownika odpowiedzialny jest specjalny człowiek od rekrutacji, który ze stosu CV ma wybrać kilka osób, które będą zaproszone na rozmowę, pamiętaj że:

  • Podstawowy i częsty błąd: Nie nazywasz się Curriculum Vitae, tylko nazywasz się tak, jak się nazywasz. Nie piszemy u góry żadnego C.V., tylko swoje imię i nazwisko. Te CV, które mają błąd już w nagłówku lecą do kosza jako pierwsze.
  • Jako drugie do kosza polecą CV bez zdjęcia. Takie czasy.
  • W następnej kolejności do kosza polecą te nudne, te które nie potrafiły się obronić. Czyli takie, w których nie ma umiejętności, tego co cechuje aplikanta, ani żadnych dodatkowych o nim informacji.
  • Jeżeli część podań wpłynie wraz z listami motywacyjnymi, te bez nich też najprawdopodobniej znajdą się w koszu. List oznacza dużą motywację. List oznacza, że miałeś czas i chęci usiąść i go napisać pod tą konkretnie ofertę pracy. List oznacza, że wiesz gdzie i dlaczego chcesz pracować. Napisz dobry list. Automatycznie zwiększysz tym swoje szanse.

Pisząc CV pamiętaj, że w bardzo wielu przypadkach braki w wykształceniu można troszkę „przykryć” umiejętnościami. Na końcu jest schemacik gdzie powinno się je umieścić.

Umiejętności to wspaniałe miejsce w CV, które możesz zapełnić absolutnie wszystkim co potrafisz. Nie musisz mieć na to żadnego papierka, ale musisz faktycznie to potrafić. Nie kłam, to i tak pewnie szybko wyjdzie na jaw.
Co na przykład można wpisać jako swoje umiejętności? Serio, wszystko co potrafisz, ale ważne jest, żeby sensownie dobrać to do stanowiska.

Umiejętności ogóle (przykłady):

  • sprawna i kulturalna obsługa klienta
  • umiejętność pracy w grupie jak i na samodzielnym stanowisku
  • dbanie o pozytywny image firmy
  • zgodnie z zasadami etyki i kultury zawodu, przestrzeganie i stosowanie się do określonych procedur
  • dobra organizacja pracy
  • znajomość przepisów BHP
  • umiejętność radzenia sobie ze stresem
  • łatwość nawiązywania kontaktów
  • uczciwość
  • rzetelność
  • dokładność w powierzonej mi pracy
  • ...

Często posiadamy umiejętności, z których nie zdajemy sobie sprawy, albo też wydają nam się tak oczywiste, że ani się nimi nie chwalimy, ani o nich nie piszemy.

Była taka pani. Nazwijmy ją Helena. Helena przez całe życie zajmowała się domem. Prowadziła go perfekcyjnie, doskonale też gotowała. Kiedy dzieci wyfrunęły z gniazda pani Helena zaczęła czuć się niepotrzebna. Chciała podjąć pracę, ale nie widziała dla siebie perspektyw, gdyż miała tylko wykształcenie podstawowe. Kiepsko zrobione CV nie zachęciło żadnego pracodawcy do zatrudnienia pani Heleny. Aplikowała na stanowiska kucharek, sprzątaczek, opiekunek do dzieci, pomocy domowych.. Nikt nie chciał Heleny zatrudnić, ponieważ w CV zawarła tylko podstawowe o sobie informacje. Nie uwzględniła w ogóle punktu „umiejętności”, czym odebrała sobie szanse na pracę. Nie miała żadnych kursów, które mogła wpisać jako wykształcenie, żadnych praktyk, staży, wpisała tylko szkołę podstawową. Nie poparła swojego CV żadnymi dodatkowymi o sobie informacjami, więc z punktu widzenia pracodawcy była nieciekawa. Chociaż miała lata doświadczenia w zawodach na które aplikowała, nie wspomniała o tym ani słowem.

Któregoś dnia zdała sobie sprawę, że coś musi robić nie tak. Udała się na darmową konsultację do lidera pracy, który pomaga bezrobotnym w stworzeniu swojego wizerunku poprzez między innymi dobre CV. Lider przeprowadził z Heleną długą rozmowę, podczas której dowiedział się czym zajmowała się Helena przez ostatnie dwadzieścia trzy lata. Podczas rozmowy Lider tworzył listę umiejętności pani Haliny, kiedy ona zupełnie tego nie świadoma po prostu opowiadała o swoim życiu. Lista była imponująca, zaś Lider w szoku, jak bardzo pani Helena nie docenia swoich możliwości. Wypisał między innymi:

  • Umiejętność kierowania pracami przy sprzątaniu, jak i samego sprzątania na wysokim poziomie.
  • Umiejętność organizacji wykwintnych obiadów, kolacji, oraz bankietów. (Duża rodzina pomogła nabyć jej to doświadczenie)
  • Umiejętność organizacji przyjęć, w tym również zabaw dla dzieci.
  • Umiejętność gospodarowania czasem.
  • Umiejętność gospodarowania żywnością, przygotowywania prostych, nie drogich posiłków, jak również wykwintnych dań i całego menu.
  • Umiejętność łagodzenia konfliktów.
  • Umiejętność gospodarowania pieniędzmi.
  • Szydełkowanie, prace na drutach, drobne naprawy krawieckie, oraz szycie kostiumów dla dzieci na różne przedstawienia.
  • Umiejętność wykonywania przeróżnych prac manualnych.
  • Umiejętność pielęgnacji roślin doniczkowych i ogródkowych.
  • Dobra koordynacja ruchowa.
  • Umiejętność obsługi stołu z gośćmi, z uwzględnieniem dobrych manier, odpowiedniej zastawy i sztućców.
  • Znajomość zasad odżywiania oraz dodatków żywnościowych, wraz z ich wpływem na organizm.
  • Umiejętność przygotowywania posiłków dla alergików, posiłków lekkostrawnych, bezglutenowych, super-food i wielu innych.

Jak pewnie zauważyliście, wszystkie te umiejętności pani Helena nabyła będąc po prostu doskonałą gospodynią domową. Nie wiedziała, że w swoim CV ma miejsce, gdzie może to wszystko wpisać, a tym samym przyćmić swoją skąpą rubrykę z wykształceniem. W końcu też wpisała coś w rubryce „doświadczenie”, wpisała pełen etat jako gospodyni domowa, etat trwający dwadzieścia trzy lata.
Teraz jej CV wyglądało dobrze. Imponująco wręcz, biorąc pod uwagę, że nie starała się o przyjęcie do Atelier Amaro, tylko do zwykłych stołówek i tym podobnych miejsc.
W ciągu miesiąca pani Helena znalazła pracę. Została kucharką w przedszkolu, ale pomaga tam też w innych rzeczach. Jest cenionym pracownikiem, służy pomocą, radą, pociechą.

Kiedyś sama byłam o krok od dostania pracy do której teoretycznie nie miałam kwalifikacji, wygrałam nawet z dwiema osobami, które teoretycznie te kwalifikacje miały, ale finalnie pojawiła się osoba z bardzo dobrymi kwalifikacjami i z ogromnym pojęciem o tym czym ma się zajmować, była lepsza. Byłam blisko, bardzo blisko, i chociaż ostatecznie pracy tam nie dostałam, to świadomość, że dopiero ktoś z wyższej półki wymiótł mnie na drugie miejsce była bardzo budująca. Zdałam sobie wtedy sprawę, że naprawdę ograniczamy się tylko my sami. Napisałam dobre CV. Przez tydzień uczyłam się solennie o pracy którą mam wykonywać. Na rozmowę kwalifikacyjną poszłam pewna siebie, przygotowana i uśmiechnięta. To jest klucz, postawa i umiejętności, chociaż oczywiście jeśli aplikujesz na stanowisko astronauty czy chirurga, trzeba Ci trochę więcej.

Następny punkt to Twoje cechy. Zaczynasz nagłówkiem „Cechuje mnie” i wypisujemy w podpunktach, lub po przecinku, jeśli zaważy to na tym czy CV zmieści się na jednej stronie A4 czy też nie. Możesz zrobić dwustronne CV, ale musi być naprawdę ciekawe, żeby ktoś zajrzał na tą drugą stronę, więc swoje największe atuty lepiej zamieścić na stronie pierwszej.

Przykładowe cechy:

  • punktualność
  • pracowitość
  • samodyscyplina
  • kreatywność
  • zaradność
  • pomysłowość
  • lojalność
  • empatia
  • ...

Do wyboru do koloru. Kiedy piszesz CV pomyśl, albo po prostu zapytaj Google, jakie cechy powinien mieć pracownik tego czy tamtego zawodu. Zastanów się które z nich posiadasz i śmiało je wpisuj. Tak samo zrób z umiejętnościami, internet bogato Ci podpowie jakie umiejętności powinien posiadać pracownik, a Ty wybierz to co potrafisz i wpisuj. Pamiętaj, żeby we wszystkim zachować umiar, wybierz zawsze najistotniejsze cechy i umiejętności.

„Dodatkowe informacje”, to kolejny punkt CV, w którym możesz pokazać się z najlepszej strony. Na przykład:

  • Znajomość obsługi kasy fiskalnej w stopniu bardzo dobrym.
    Znajomość obsługi komputera (środowisko Windows, pakiet MS Office, przeglądarka internetowa, poczta elektroniczna, skaner, programy graficzne, edytory audio, video)
  • Znajomość języków obcych. (wymień język/i oraz stopień zaawansowania)
  • Obsługa urządzeń biurowych.
  • Dobry stan zdrowia.
  • Dyspozycyjność.

Na koniec zostają zainteresowania.

Zainteresowania również są ważne. Dlaczego ważne? Ponieważ osoba, która czymś się pasjonuje jest znacznie ciekawsza. Trzeba się w tym punkcie trzymać tylko dwóch zasad – nie kłamać, i nie uogólniać.
Dlaczego nie kłamać? Dlatego, że możesz mieć pecha. Może się okazać, że na przykład wędkarstwo, które wpisałeś jako swoje zainteresowanie, jest też hobby twojego przyszłego szefa, szef zagai rozmowę w tym kierunku, a ty popłyniesz jak te łososie na tarło. Nikt świadomie nie zatrudni kłamcy, więc lepiej nie robić z siebie konesera zabytkowych Porsche.

Nie uogólniać, czyli nie pisz na przykład „filmy” czy „książki”, sprecyzuj.
Jeśli książki, to jakie? Kryminał, powieść, romans?
Jeśli filmy, to też jakie? Sf, dramat, komedia, familijny?
Jeśli muzyka, również daj konkret. Klasyka, soul, jazz, funk, techno, ... ?

W kwestii muzyki trzeba zachować pewien umiar. W zależności od stanowiska na jakie aplikujesz, nie zawsze warto wpisywać wszystko. Bo jeżeli masz być na przykład sprzedawcą w eleganckiej drogerii, to lepiej nie pisz że jesteś fanem hip hopu czy disco polo. Dlaczego? Dlatego, że ktoś może Cię ocenić przez fałszywy pryzmat. Ktoś, kto z hip hopem nie ma żadnej styczności, ma najczęściej o nim kiepskie zdanie, muzyka dla łobuzów, przeklinanie, zło wcielone po prostu. Ja wiem, że w tym gatunku można znaleźć wiele świetnych kawałków, ale twój przyszły szef może tego nie wiedzieć, a ty na rozmowę nie idziesz, żeby przekonywać go do hip hopu, tylko po to, żeby dostać pracę.
To samo jest z discopolo. Ktoś, kto nie lubi jazzu, raczej nie oceni krytycznie kogoś, kto go lubi, bo generalnie jazz uchodzi za gustowną, że tak powiem, muzykę. Jednak fan discopolo może nie być oceniony tak łaskawie. Jeżeli twój ewentualny szef uważa, że ten gatunek muzyki powinien umrzeć, a jego zwolennicy to bez gustowne, niewrażliwe na muzykę oszołomy, to pomijając całe piękne CV, możesz odstrzelić się na samym końcu.


Pamiętaj, że Twoje CV jest najczęściej pierwszą o Tobie informacją, pokazaniem siebie i swoich możliwości. Staraj się, żeby było wyjątkowe, ciekawe, estetyczne. Żeby przykuwało wzrok, ale nie odstraszało. Przeczytaj je wielokrotnie, daj też komuś do przeczytania, nie dopuść do żadnego błędu, nawet literówki. Nie bierz pierwszego lepszego wzoru z internetu, bo te wzory to oni (szef czy rekruter) widzieli już wielokrotnie. Zaskocz formą. Nie bój się wyróżnić.

Ogólny zarys dobrze zbudowanego CV:



IMIĘ I NAZWISKO
(Zdjęcie)

INFORMACJE OSOBISTE:

Adres: ......
Data urodzenia: ......
Miejsce urodzenia: ......
Telefon: .......
E – mail: .......

DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE:

od – do  Nazwa firmy   miejscowość / kraj
Na stanowisku: .......................
Zakres obowiązków: ....................................

WYKSZTAŁCENIE:

od - do   -     nazwa szkoły     w     gdzie   

Tu też ważna sprawa. Jeżeli masz wykształcenie średnie, nie wpisujesz szkoły podstawowej ani gimnazjum, ponieważ jest logicznym, że aby skończyć liceum musiałeś najpierw skończyć edukację podstawową, wpisujesz więc od razu szkołę średnią. Jeżeli jesteś absolwentem wyższej uczelni, analogicznie nie musisz wpisywać szkoły średniej.

UMIEJĘTNOŚCI I CECHY OSOBOWOŚCI:

Umiejętności:
...
...
...
...
...
... (Twoje umiejętności zawodowe)

Cechuje mnie:
...
...
...
... (Twoje cechy osobowości)


DODATKOWE INFORMACJE:

Ukończone kursy i szkolenia:
...
...

Posiadane uprawnienia / certyfikaty:
...
...

Znajomość obsługi:

komputera: (jakich programów)
sprzętu biurowego: (jakiego)
inne: (kasa fiskalna, maszyny, wózki, urządzenia)

Znajomość języków obcych:

Język (jaki) w stopniu (podaj stopień) w mowie, (podaj stopień) w piśmie.
(stopnie: podstawowy, komunikatywny, średnio zaawansowany, zaawansowany)

Prawo jazdy kategorii (podaj kategorię

Inne:

Tu możesz wpisać wszelkie warsztaty, wolontariat, wszystko co czegoś Cię nauczyło, ale nie nadaje się do wpisania ani w wykształcenie ani w doświadczenie zawodowe.



Na końcu MUSI BYĆ zgoda na przetwarzanie danych osobowych, oraz KONIECZNIE się pod nią podpisz.


Powodzenia :) 





 

Komentarze