Znalezienie
dobrej pracy to sprawa wcale nie prosta. Do tego często sami sobie
rzucamy kłody pod nogi. Wiele osób nie wie, na co szczególnie
zwracają uwagę osoby odpowiedzialne za rekrutację, czy też
bezpośrednio pracodawca. Wiele osób nie wie też, że do
swojego CV może wpisać wiele rzeczy, które potrafi, a nie są
one wyuczone w żadnej szkole, na żadnym kursie, czy studiach.
Często są to umiejętności decydujące o tym, czy się daną pracę
dostanie czy też nie, więc nie wiedząc gdzie je wpisać bardzo
sobie szkodzimy.
Wiadomo,
są profesje i zawody gdzie CV odgrywa drugorzędną rolę, albo w
ogóle żadnej. Ale nie jest to większość, więc warto
wiedzieć jak napisać je porządnie.
Jeżeli
aplikujemy na stanowisko, gdzie za dobór pracownika
odpowiedzialny jest specjalny człowiek od rekrutacji, który
ze stosu CV ma wybrać kilka osób, które będą
zaproszone na rozmowę, pamiętaj że:
Podstawowy
i częsty błąd: Nie nazywasz się Curriculum Vitae, tylko
nazywasz się tak, jak się nazywasz. Nie piszemy u góry
żadnego C.V., tylko swoje imię i nazwisko. Te CV, które
mają błąd już w nagłówku lecą do kosza jako pierwsze.
Jako
drugie do kosza polecą CV bez zdjęcia. Takie czasy.
W
następnej kolejności do kosza polecą te nudne, te które
nie potrafiły się obronić. Czyli takie, w których nie ma
umiejętności, tego co cechuje aplikanta, ani żadnych dodatkowych
o nim informacji.
Jeżeli
część podań wpłynie wraz z listami motywacyjnymi, te bez nich
też najprawdopodobniej znajdą się w koszu. List oznacza dużą
motywację. List oznacza, że miałeś czas i chęci usiąść i go
napisać pod tą konkretnie ofertę pracy. List oznacza, że wiesz
gdzie i dlaczego chcesz pracować. Napisz dobry list. Automatycznie
zwiększysz tym swoje szanse.
Pisząc
CV pamiętaj, że w bardzo wielu przypadkach braki w wykształceniu
można troszkę „przykryć” umiejętnościami. Na końcu jest
schemacik gdzie powinno się je umieścić.
Umiejętności
to wspaniałe miejsce w CV, które możesz zapełnić
absolutnie wszystkim co potrafisz. Nie musisz mieć na to żadnego
papierka, ale musisz faktycznie to potrafić. Nie kłam, to i tak
pewnie szybko wyjdzie na jaw.
Co
na przykład można wpisać jako swoje umiejętności? Serio,
wszystko co potrafisz, ale ważne jest, żeby sensownie dobrać to do
stanowiska.
Umiejętności
ogóle (przykłady):
sprawna
i kulturalna obsługa klienta
umiejętność
pracy w grupie jak i na samodzielnym stanowisku
dbanie
o pozytywny image firmy
zgodnie
z zasadami etyki i kultury zawodu, przestrzeganie i stosowanie się
do określonych procedur
dobra
organizacja pracy
znajomość
przepisów BHP
umiejętność
radzenia sobie ze stresem
łatwość
nawiązywania kontaktów
uczciwość
rzetelność
dokładność
w powierzonej mi pracy
...
Często
posiadamy umiejętności, z których nie zdajemy sobie sprawy,
albo też wydają nam się tak oczywiste, że ani się nimi nie
chwalimy, ani o nich nie piszemy.
Była
taka pani. Nazwijmy ją Helena. Helena przez całe życie zajmowała
się domem. Prowadziła go perfekcyjnie, doskonale też gotowała.
Kiedy dzieci wyfrunęły z gniazda pani Helena zaczęła czuć się
niepotrzebna. Chciała podjąć pracę, ale nie widziała dla siebie
perspektyw, gdyż miała tylko wykształcenie podstawowe. Kiepsko
zrobione CV nie zachęciło żadnego pracodawcy do zatrudnienia pani
Heleny. Aplikowała na stanowiska kucharek, sprzątaczek, opiekunek
do dzieci, pomocy domowych.. Nikt nie chciał Heleny zatrudnić,
ponieważ w CV zawarła tylko podstawowe o sobie informacje. Nie
uwzględniła w ogóle punktu „umiejętności”, czym
odebrała sobie szanse na pracę. Nie miała żadnych kursów,
które mogła wpisać jako wykształcenie, żadnych praktyk,
staży, wpisała tylko szkołę podstawową. Nie poparła swojego CV
żadnymi dodatkowymi o sobie informacjami, więc z punktu widzenia
pracodawcy była nieciekawa. Chociaż miała lata doświadczenia w
zawodach na które aplikowała, nie wspomniała o tym ani
słowem.
Któregoś
dnia zdała sobie sprawę, że coś musi robić nie tak. Udała się
na darmową konsultację do lidera pracy, który pomaga
bezrobotnym w stworzeniu swojego wizerunku poprzez między innymi
dobre CV. Lider przeprowadził z Heleną długą rozmowę, podczas
której dowiedział się czym zajmowała się Helena przez
ostatnie dwadzieścia trzy lata. Podczas rozmowy Lider tworzył listę
umiejętności pani Haliny, kiedy ona zupełnie tego nie świadoma po
prostu opowiadała o swoim życiu. Lista była imponująca, zaś
Lider w szoku, jak bardzo pani Helena nie docenia swoich możliwości.
Wypisał między innymi:
Umiejętność
kierowania pracami przy sprzątaniu, jak i samego sprzątania na
wysokim poziomie.
Umiejętność
organizacji wykwintnych obiadów, kolacji, oraz bankietów.
(Duża rodzina pomogła nabyć jej to doświadczenie)
Umiejętność
organizacji przyjęć, w tym również zabaw dla dzieci.
Umiejętność
gospodarowania czasem.
Umiejętność
gospodarowania żywnością, przygotowywania prostych, nie drogich
posiłków, jak również wykwintnych dań i całego
menu.
Umiejętność
łagodzenia konfliktów.
Umiejętność
gospodarowania pieniędzmi.
Szydełkowanie,
prace na drutach, drobne naprawy krawieckie, oraz szycie kostiumów
dla dzieci na różne przedstawienia.
Umiejętność
wykonywania przeróżnych prac manualnych.
Umiejętność
pielęgnacji roślin doniczkowych i ogródkowych.
Dobra
koordynacja ruchowa.
Umiejętność
obsługi stołu z gośćmi, z uwzględnieniem dobrych manier,
odpowiedniej zastawy i sztućców.
Znajomość
zasad odżywiania oraz dodatków żywnościowych, wraz z ich
wpływem na organizm.
Umiejętność
przygotowywania posiłków dla alergików, posiłków
lekkostrawnych, bezglutenowych, super-food i wielu innych.
Jak
pewnie zauważyliście, wszystkie te umiejętności pani Helena
nabyła będąc po prostu doskonałą gospodynią domową. Nie
wiedziała, że w swoim CV ma miejsce, gdzie może to wszystko
wpisać, a tym samym przyćmić swoją skąpą rubrykę z
wykształceniem. W końcu też wpisała coś w rubryce
„doświadczenie”, wpisała pełen etat jako gospodyni domowa,
etat trwający dwadzieścia trzy lata.
Teraz
jej CV wyglądało dobrze. Imponująco wręcz, biorąc pod uwagę, że
nie starała się o przyjęcie do Atelier Amaro, tylko do zwykłych
stołówek i tym podobnych miejsc.
W
ciągu miesiąca pani Helena znalazła pracę. Została kucharką w
przedszkolu, ale pomaga tam też w innych rzeczach. Jest cenionym
pracownikiem, służy pomocą, radą, pociechą.
Kiedyś
sama byłam o krok od dostania pracy do której teoretycznie
nie miałam kwalifikacji, wygrałam nawet z dwiema osobami, które
teoretycznie te kwalifikacje miały, ale finalnie pojawiła się
osoba z bardzo dobrymi kwalifikacjami i z ogromnym pojęciem o tym
czym ma się zajmować, była lepsza. Byłam blisko, bardzo blisko, i
chociaż ostatecznie pracy tam nie dostałam, to świadomość, że
dopiero ktoś z wyższej półki wymiótł mnie na drugie
miejsce była bardzo budująca. Zdałam sobie wtedy sprawę, że
naprawdę ograniczamy się tylko my sami. Napisałam dobre CV. Przez
tydzień uczyłam się solennie o pracy którą mam wykonywać.
Na rozmowę kwalifikacyjną poszłam pewna siebie, przygotowana i
uśmiechnięta. To jest klucz, postawa i umiejętności, chociaż
oczywiście jeśli aplikujesz na stanowisko astronauty czy chirurga,
trzeba Ci trochę więcej.
Następny
punkt to Twoje cechy. Zaczynasz nagłówkiem „Cechuje mnie”
i wypisujemy w podpunktach, lub po przecinku, jeśli zaważy to na
tym czy CV zmieści się na jednej stronie A4 czy też nie. Możesz
zrobić dwustronne CV, ale musi być naprawdę ciekawe, żeby ktoś
zajrzał na tą drugą stronę, więc swoje największe atuty lepiej
zamieścić na stronie pierwszej.
Przykładowe
cechy:
punktualność
pracowitość
samodyscyplina
kreatywność
zaradność
pomysłowość
lojalność
empatia
...
Do
wyboru do koloru. Kiedy piszesz CV pomyśl, albo po prostu zapytaj
Google, jakie cechy powinien mieć pracownik tego czy tamtego zawodu.
Zastanów się które z nich posiadasz i śmiało je
wpisuj. Tak samo zrób z umiejętnościami, internet bogato Ci
podpowie jakie umiejętności powinien posiadać pracownik, a Ty
wybierz to co potrafisz i wpisuj. Pamiętaj, żeby we wszystkim
zachować umiar, wybierz zawsze najistotniejsze cechy i umiejętności.
„Dodatkowe
informacje”, to kolejny punkt CV, w którym możesz pokazać
się z najlepszej strony. Na przykład:
Znajomość
obsługi kasy fiskalnej w stopniu bardzo dobrym.
Znajomość
obsługi komputera (środowisko Windows, pakiet MS Office,
przeglądarka internetowa, poczta elektroniczna, skaner, programy
graficzne, edytory audio, video)
Znajomość
języków obcych. (wymień język/i oraz stopień
zaawansowania)
Obsługa
urządzeń biurowych.
Dobry
stan zdrowia.
Dyspozycyjność.
Na
koniec zostają zainteresowania.
Zainteresowania
również są ważne. Dlaczego ważne? Ponieważ osoba, która
czymś się pasjonuje jest znacznie ciekawsza. Trzeba się w tym
punkcie trzymać tylko dwóch zasad – nie kłamać, i nie
uogólniać.
Dlaczego
nie kłamać? Dlatego, że możesz mieć pecha. Może się okazać,
że na przykład wędkarstwo, które wpisałeś jako swoje
zainteresowanie, jest też hobby twojego przyszłego szefa, szef
zagai rozmowę w tym kierunku, a ty popłyniesz jak te łososie na
tarło. Nikt świadomie nie zatrudni kłamcy, więc lepiej nie robić
z siebie konesera zabytkowych Porsche.
Nie
uogólniać, czyli nie pisz na przykład „filmy” czy
„książki”, sprecyzuj.
Jeśli
książki, to jakie? Kryminał, powieść, romans?
Jeśli
filmy, to też jakie? Sf, dramat, komedia, familijny?
Jeśli
muzyka, również daj konkret. Klasyka, soul, jazz, funk,
techno, ... ?
W
kwestii muzyki trzeba zachować pewien umiar. W zależności od
stanowiska na jakie aplikujesz, nie zawsze warto wpisywać wszystko.
Bo jeżeli masz być na przykład sprzedawcą w eleganckiej drogerii,
to lepiej nie pisz że jesteś fanem hip hopu czy disco polo.
Dlaczego? Dlatego, że ktoś może Cię ocenić przez fałszywy
pryzmat. Ktoś, kto z hip hopem nie ma żadnej styczności, ma
najczęściej o nim kiepskie zdanie, muzyka dla łobuzów,
przeklinanie, zło wcielone po prostu. Ja wiem, że w tym gatunku
można znaleźć wiele świetnych kawałków, ale twój
przyszły szef może tego nie wiedzieć, a ty na rozmowę nie
idziesz, żeby przekonywać go do hip hopu, tylko po to, żeby dostać
pracę.
To
samo jest z discopolo. Ktoś, kto nie lubi jazzu, raczej nie oceni
krytycznie kogoś, kto go lubi, bo generalnie jazz uchodzi za
gustowną, że tak powiem, muzykę. Jednak fan discopolo może nie
być oceniony tak łaskawie. Jeżeli twój ewentualny szef
uważa, że ten gatunek muzyki powinien umrzeć, a jego zwolennicy to
bez gustowne, niewrażliwe na muzykę oszołomy, to pomijając całe
piękne CV, możesz odstrzelić się na samym końcu.
Pamiętaj,
że Twoje CV jest najczęściej pierwszą o Tobie informacją,
pokazaniem siebie i swoich możliwości. Staraj się, żeby było
wyjątkowe, ciekawe, estetyczne. Żeby przykuwało wzrok, ale nie
odstraszało. Przeczytaj je wielokrotnie, daj też komuś do
przeczytania, nie dopuść do żadnego błędu, nawet literówki.
Nie bierz pierwszego lepszego wzoru z internetu, bo te wzory to oni
(szef czy rekruter) widzieli już wielokrotnie. Zaskocz formą. Nie
bój się wyróżnić.
Ogólny zarys dobrze zbudowanego CV:
IMIĘ
I NAZWISKO
(Zdjęcie)
INFORMACJE
OSOBISTE:
Adres: ......
Data
urodzenia: ......
Miejsce
urodzenia: ......
Telefon: .......
E
– mail: .......
DOŚWIADCZENIE
ZAWODOWE:
od
– do - Nazwa
firmy w
miejscowość / kraj
Na stanowisku: .......................
Zakres obowiązków: ....................................
WYKSZTAŁCENIE:
od
- do - nazwa szkoły w gdzie
Tu
też ważna sprawa. Jeżeli masz wykształcenie średnie, nie
wpisujesz szkoły podstawowej ani gimnazjum, ponieważ jest
logicznym, że aby skończyć liceum musiałeś najpierw skończyć
edukację podstawową, wpisujesz więc od razu szkołę średnią.
Jeżeli jesteś absolwentem wyższej uczelni, analogicznie nie musisz
wpisywać szkoły średniej.
UMIEJĘTNOŚCI
I CECHY OSOBOWOŚCI:
Umiejętności:
...
...
...
...
...
...
(Twoje umiejętności zawodowe)
Cechuje
mnie:
...
...
...
...
(Twoje cechy osobowości)
DODATKOWE
INFORMACJE:
Ukończone
kursy i szkolenia:
...
...
Posiadane
uprawnienia / certyfikaty:
...
...
Znajomość
obsługi:
komputera:
(jakich programów)
sprzętu
biurowego: (jakiego)
inne:
(kasa fiskalna, maszyny, wózki, urządzenia)
Znajomość
języków obcych:
Język
(jaki) w stopniu (podaj stopień) w
mowie, (podaj stopień) w piśmie.
(stopnie:
podstawowy, komunikatywny, średnio zaawansowany, zaawansowany)
Prawo
jazdy kategorii (podaj kategorię
Inne:
Tu
możesz wpisać wszelkie warsztaty, wolontariat, wszystko co czegoś
Cię nauczyło, ale nie nadaje się do wpisania ani w wykształcenie
ani w doświadczenie zawodowe.
Na
końcu MUSI BYĆ zgoda na przetwarzanie danych osobowych, oraz
KONIECZNIE się pod nią podpisz.
Powodzenia :)
Komentarze
Prześlij komentarz